Natáčení mobilním telefonem vypadá sice jako jednodušší varianta, jak natočit film, ale to opravdu jen vypadá. Přiblížím vám, jak jsme si s tím poradili my. Po napsání scénáře jsem pročesal internet a z té záplavy mnohdy strašně odbytých a nekvalitních filmů jsem našel ty, které splňovaly náš úmysl. Byly to celovečerní filmy natočené pomocí aplikace Filmic Pro, která je nezbytná pro profesionální natáčení a dále tam byl použit širokoúhlý objektiv od společnosti Moondog Labs velikosti 1,33x. Jeden z filmů natočil oscarový režisér Steven Soderbergh a jmenoval se High Flying Bird /2019/ a druhý byl Ghost režiséra Anthony Z. Jamese /2020/. Oba filmy spojovalo i to, že byly natočeny na IPhone 8+, který jsme chtěli na natáčení použít také. 8+ měl totiž skoro stejný video výstup jako IPhone X, ale přitom byl podstatně levnější a to nám hrálo do not, protože jsme museli koupit  ne jeden, ale dva telefony na natáčení. Což je nezbytné neboť po dvou hodinách nepřetržitého natáčení vám dojde baterie a zaplní se kapacita paměti. Nehledě na to, že se vám telefon začne přehřívat. Takže první telefon se zálohuje a nabíjí a na druhý můžete hned točit a neztrácíte čas.  Dva telefony 8+, každý s kapacitou 128 GB stály cca 30 000 Kč. Dva IPhony X by nás přišly na 45 000 Kč, přičemž obrazový výstup byl v podstatě stejný, ale navíc na typ X nešel nasadit objektiv Moondog v té variantě, kterou jsme měli zakoupenou. A třetí důvod, proč jsme točili na 8+ byl, že ta cesta již byla vyzkoušena a fungovala. Oba zmíněné filmy vypadaly dobře a Soderbergh si 8+ velmi chválil. Jeho film se promítal i v kinech, čili jsme věděli, že by to mělo vypadat ok. Navíc na IPhone 11 Pro /který se již prodával /, nikdo v té době celovečerní distribuční film nenatočil /za použití objektivu Moondog/. Existovali pouze krátké filmy a jakkoliv byly skvělé, to vyzkoušené workflow pro celovečerní film existovalo u 8+. Čili jsme se pragmaticky drželi toho, co už bylo vyzkoušeno. S Jakubem Šimůnkem jsme tyhle filmy nakoukali a řekli jsme si, že v  našem filmu nebudeme svítit a nebudeme používat stativ. Na rozdíl od např. již zmíněného High Flying Bird, kde se scény svítily či dosvěcovaly a stativ tam byl použit skoro pořád. /NE/svícení jsme dodrželi, pouze v závěru filmu jsou dva záběry točené v noci, kde jsme museli lehce nasvítit obličeje herců kapesním led světlem. A to proto, že jsme se zdrželi a nestihli tyto záběry natočit o chvilku dříve, kde si citlivost telefonu ještě byla schopna se šerem poradit.  Na natáčení jsme měli malou kamerovou klec, respektive klec koupenou na uchycení telefonu a to bylo vše. Na scény, kdy se chodí jsme používali gimbal Zhiyun Smooth 4. Přemýšlel jsem o tom, že bychom použili DJI Osmo Mobile 3, ale bohužel se nedal přesně vyvážit. Mobil měl na sobě totiž poměrně těžký širokoúhlý objektiv a na něm kruhový držák a v něm variabilní ND filtr /Hoya/. Takže se musel pomocí protizávaží poměrně složitě vyvažovat, ale stále to nevykazovalo dobré výsledky. Nakonec jsem otestoval zmíněný Zhiyun a ten byl o poznání lepší. Rychleji a přesněji se dokázal vyvážit a i celkově práce a ovládání s ním byla lepší než s DJI Osmo Mobilem 3.  Spousta lidí z mého okolí mě od tohoto projektu odrazovala, že prý to nebude vypadat hezky, proč to děláme atd. Já ale věděl, že i když má ten telefon malý čip a když se setmí je zle / low - lighty to opravdu bez dodatečného  zdroje světla neumí /, tak pokud točíte ve 4k, to rozlišení je dostačující i pro projekci na velkém plátně. A navíc, pokud máte zajímavý příběh, který je syrový, ze současnosti a odehrává se skoro na ulici, tak právě tenhle způsob natáčení by mohl fungovat dobře. Dnes již klasický film, který hlavně v zahraničí spustil lavinu natáčení na mobil se jmenuje Tangerine a režíroval ho S. Baker v roce 2015. Tehdy natáčel dokonce pouze na IPhone 5S, tedy jen ve full HD /s objektivem Moondogs 1,33 x a aplikací Filmic Pro/. A přesto se mu povedlo, právě díky jednoduchému  příběhu natočenému na ulici, přitáhnout diváky na celém světě. Tenhle film je ale klenot a s ním se srovnávat nechceme a ani nemůžeme. Ale obsahuje v sobě důležité poselství pro filmaře. Není důležité, zda má váš film tu nejlepší techniku a krásné prokomponované záběry s hloubkou ostrosti, ale jestli je vůbec o čem vyprávět. Pokud bych šel při realizaci filmu Město klasickou cestou / nabízel ho televizím, pak distributorovi, pak zkoušel grant MK atd. /, tak bych ho MOŽNÁ realizoval za 2 až 3 roky. Samozřejmě na kameru a se vším všudy. To už by ale bylo trochu pozdě. Navíc se v této době už budou objevovat filmy natočené na mobil častěji a i ta naše první vlaštovka bude mít spousty následovníků. Už teď se natáčí film na mobilní telefon o rapové komunitě, takže po naší premiéře tu zanedlouho bude další. Natáčení našeho filmu trvalo 9 dní v červnu 2019 s jednou malou dotáčkou v lednu 2020. Náš štáb byl malý: kameraman, režisér, klapka, maskérka / masky /, maskérka SFX, pomocný režisér, když jí to čas dovolil tak s námi byla i kostýmní návrhářka /měla další projekty/, samozřejmě mistr zvuku a mikrofonista. Toť vše. Pak už jen náš řidič a herci, kteří se každý den měnili. S kameramanem jsme si také řekli, že necháme většinu akcí  odehrát v celku a do toho budeme komponovat AP záběry s minimem detailů. Komponovali jsme totiž ne pro TV, ale pro kino a s tím širokoúhlým objektivem to bylo obzvlášť zajímavé. Je to jako byste měli jen jeden objektiv na celý film a to ultraširoký, po přepočtu cca nějakých 14 mm. A pokud na film zajdete do kina, nebudete věřit, že to tak bylo. Jakub to nasnímal tak, že to vypadá, jako bychom objektivy měnily, každá scéna je jiná.  Tenhle typ filmu /Cinemascope 2:39:1/ vypadá samozřejmě lépe v kině než v TV. Ale ať už ho uvidíte kdekoliv, budeme rádi, když vás inspiruje k něčemu podobnému. Pokud máte talent, dobrý scénář a pořád přemýšlíte, že bude trvat roky, než na svůj projekt seženete peníze, tak se na to zkuste podívat jinak. Opravdu potřebujete kameru nebo několik fotoaparátů s drahými objektivy? A celý ten velký štáb k tomu? Víte, i tenhle film nebyl zrovna levný. Spousta herců měla svoje agenty, takže jsme je museli platit dle sazebníku, byly tam lokace, catering atd. Platili jsme samozřejmě zvukaře. Pak následovala postprodukce, obrazová i zvuková. Film musíte obarvit, sestříhat, musí se udělat hudba, někde nahrát, dělá se mix zvuku pro kino, TV a mezinárodní mix. Dělá se DCP. Peníze tečou. Náš film měl rozpočet 2 000 000 Kč, /s  PR a distribucí/ a několik investorů a sponzorů. Takže za pár korun jsme to skutečně nenatočili, ani když to bylo na mobil. Ale pokud by to bylo klasické natáčení  jako vždy, netočili bychom 9 dní, ale minimálně 18 a rozpočet by se pohyboval kolem 6-7 milionů. A to je zásadní rozdíl. Filmu zdar.